حجت الاسلام قرائتی به عنوان چهره ممتاز قرآنی کشور شناخته شد
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۵۸۸۰۷
رییس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور پنجشنبه شب در این مراسم گفت: در روایت آمده است که "فضیلت قرآن به سایر کلامها مانند نسبت خدا به خلایق است" ولی در عصر حاضر و در فضای مجازی کلام یک اندیشمند یا نویسنده میلیونها بار بازنشر میشود در حالی که کلام وحی آنچنان که باید منتقل نمیشود.
حجت الاسلام و المسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: انس با قرآن یکی از مهمترین موارد قابل توجه در زندگی امروزی است در این راستا یکی از اولویت ها و رویکردهای کانونهای فرهنگی مساجد باید ترویج قرآن در فضای مجازی و حقیقی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: قرآن راهنما است، در حالی که ظلمت و تاریکی جهان امروزی را فرا گرفته است و بشر سرگردان نمی داند به کدام سو و کدام سبک زندگی برود، قرآن میتواند نشاندهنده راه بشریت باشد.
رییس ستاد اقامه نماز کشور نیز در این مراسم گفت: قرآن باید در تمام شئون زندگی سرلوحه کار انسانها قرار گیرد، همه باید در هرسطحی که هستند از قرآن برای زندگی و کار خود راهنمایی بگیرند.
حجتالاسلام و المسلمین محسن قرائتی افزود: باید از کارهای عبث و بیهوده در حوزه قرآن اجتناب کرد.
وی ادامه داد: مساجد بهترین فضا برای ترویج قرآن به شمار می روند، اما باید سعی کرد به زبان ساده و به خصوص با زبان داستان به ترویج و آموزش قرآن پرداخت.
در این مراسم پیام مرجع عالیقدر شیعه، آیت الله العظمی نوری همدانی به این دوره از مسابقات قرائت شد.
در بخشهایی از این پیام آمده است، یکی از بزگترین نعمتهای الهی به بشریت نزول کتاب آسمانی قرآن است که انسان میتواند در پرتو آن به حیات طیبه و اطمینان قلب دست پیدا کند. آنچه در این کتاب مقدس که از جانب خداوند متعال بر کاملترین بنده خود نازل شده، انسان را از ضلالت و گمراهی و جهالت به سعادت و عزت و نورانیت راهنمایی نموده و او را به قله میرساند.
وی در این پیام خطاب به شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این مسابقه گفت: از همه متسابقین و برگزار کنندگان این دوره از مسابقات مدهامتان تشکر میکنم و امیدوارم دستورات این کتاب آسمانی در جامعه بشری عملی گردد و عدالت و انصاف برقرار شود و ریشههای ظلم وستم و بیعدالتی رخت بربندد.
آیت الله حسین نوری همدانی در این پیام افزود: بیان قرآن و ابلاغ پیام الهی نیازمند نیرویی است که باید در پرتو انس با قرآن و در دل شب به دست آید و از طرفی ممارست در تلاوت و قرائت پدیدآورنده انس با قرآن خواهد بود و امروز مساجد به عنوان اصلی ترین پایگاه و محل اجتماع مومنین باید در امور قرآنی تلاش مضاعف داشته باشند خصوصا از جوانان بهره بیشتری ببرند.
مراسم پایانی چهاردهمین دوره مسابقات سراسری قرآنی "مدهامتان" روزهای ۲۸ و ۲۹ مهرماه در مشهد برگزار شد.
برچسبها شیعه آیت الله حسین نوری همدانی ستاد اقامه نماز کشور قرآنمنبع: ایرنا
کلیدواژه: شیعه آیت الله حسین نوری همدانی ستاد اقامه نماز کشور شیعه آیت الله حسین نوری همدانی ستاد اقامه نماز کشور قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۵۸۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051