وزیر ارشاد: معاونت هنری سینمایی وزارت را به سمت اندیشۀ ناب قرآنی حرکت میدهیم
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۲۱۳۵۹
وزیر ارشاد گفت: در بنیاد فارابی گفتیم از فیلنامههایی با مضامین قرآنی حمایت میکنیم. باید در جشنوارۀ فجر سال آینده چندین فیلم مُلهم از اندیشههای ناب قرآنی تولید شود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اختتامیه سی و هشتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن، هفتمین دوره مسابقات دانشآموزی و پنجمین دوره مسابقات روشندلان جهان اسلام با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، حجتالاسلام مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و برخی چهرههای قرآنی در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسماعیلی در این مراسم ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان و بیان یاد و خاطره شهدای پاسدار، گفت: اساساً پیروزی انقلاب و شکلگیری این نظام مقدس از مهمترین جلوههای تحقق عملی قرآن در زندگی بشر امروزی بوده است. وضعیتی که قرآن در قبل از پیروزی انقلاب داشت قابل مقایسه به دوران پس از انقلاب نیست. قیام امام، قیام قرآنی بود. در پیشانی نامه سیاسی تاریخی امام، این آیه نورانی قرآن میدرخشد، آنجا که میفرماید «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى»؛ بگو من شما را فقط به یک حقیقت اندرز مىدهم [ و آن ] اینکه دو دو و یک یک براى خدا قیام کنید. امام ما آن روزی که پرچم این قیام را در فاطمیه 1341 بر دوش گرفت، شاید کمتر کسی تصور میکرد پس از 16 سال این پیروزی محقق شود. «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»؛ امام این آیه و سایر آیات را ترجمه، تفسیر و تبیین کرد و محصول این قیام الهی، جامعه نورانی است که امروز به برکت خون شهدای عظیمالشأن به سرافرازی رسیده است.
وی افزود: با این نظامی که اغاز و حیاتش با قرآن است، طبیعتاً یکی از برنامهها باید دعوت مردم به انس با قرآن باشد. انس با قرآن مهمترین هدف تربیت جامعه دینی است؛ جامعه ای که با قرآن مأنوس باشد، دچار آسیب نمیشود. سبک زندگی قرآنی، حیات قرآنی و تعلیم و تربیت قرآنی باید اصل باشد. برنامۀ عملی در جمهوری اسلامی باید در راستای تحقق عینی پیامهای قرآنی باشد و ما در بخشهای مختلف مکلف هستیم این امر را احیاء کنیم. هیچ عذری از ما در راستای عدم ترویج قرآن پذیرفته نیست. اگر مشکل و کاهلی است، متوجه ما مسئولان است.
وزیر ارشاد با اشاره به مأموریت قرآنی آن وزارت گفت: در وزارت ارشاد اینطور نیست که یک معاونت قران ایجاد کرده باشیم و بس؛ بلکه سرلوحه ما در تمام بخشهای وزارت باید قرآنی باشد. سینمای ما با نقطه مطلوبی که انقلاب اسلامی ترسیم کرده است، فاصلۀ زیادی دارد. در بنیاد فارابی گفتیم از فیلنامههایی با مضامین قرآنی حمایت میکنیم. باید در جشنوارۀ فجر سال آینده چندین فیلم مُلهم از اندیشههای ناب قرآنی تولید شود. بایستی در معاونت هنری ما کار ترویج این نوع برنامهها در دستور کار قرار گیرد. تمام برنامههای خود را بر مبنای قرآن خواهیم چید. تلاش خواهیم کرد در این 4 سال قرآن بیش از گذشته منشأ تحول و حرکت رو به جلو شود.
حجتالاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم ضمن گزارش مختصری از این دوره از مسابقات قرآنی گفت: بیست شبکه داخلیِ تلویزیون و رادیو برنامه مسابقات را پوشش دادند. این دور از مسابقات در شبکههای اجتماعی 45 میلیون بازدید داشت. در بستر نرمافزار "شاد" بیش از 20 میلیون بازدیدکننده پای تماشای این مسابقات نشستند.
وی افزود: اکنون وظایفی را شورای توسعه قرآنی به سازمان اوقاف محول کرده است که از جملۀ انها ساماندهی مسابقات قرآنی و امر حفظ کل قرآن است.
حیدر کسمائی، رئیس هیئت داوران در ادامۀ این برنامه بیانیۀ هیئت داوران را خواند. در بخشی از این بیانیه آمده است: بازگشت به قرآن برای امت اسلامی تنها داروی شفابخش امروز است و مسیر سعادت دنیا و آخرت را در بر دارد. پیام اجتماع نخبگان امت اسلامی در این مسابقات بر سر سفره پر نعمت الهی،قرآن کریم، برای همگان پیام یکپارچگی، تمسک به ریسمان قرآن و عبور با سلامت از مقطع حساس کنونی است. تجربه اجرای با نشاط این دوره نشان داد که بشر با تمام ضعفهایی که دارد، تنها با تقویت معنویات است که میتواند راه سعادت خویش را بیابد و پویا شود.
انتهایپیام/
منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۲۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /