دانشگاههای کشور در توجه به قرآن و آموزههای آن پیشرو هستند
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۹۱۴۱۸
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، روز پنجشنبه در آیین اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره کشوری قرآن و عترت دانشگاه پیام نور در اصفهان، افزود: جشنواره قرآنی دانشجویان با قدمت ترین، گسترده ترین و پرمخاطب ترین فضای جشنواره ای آموزش عالی کشور است.
رستمی با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به ۳۰۰ هزار دانشگاهی در جشنواره قرآنی دانشگاهیان سراسر کشور شرکت کردند، اظهار داشت: این موضوع نشان میدهد استعدادهای قرآنی در فضای آموزش عالی وجود دارد و وظیفه دانشگاهیان، فراهم کردن شرایط و تجهیز دانشجویان برای شرکت در این عرصه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته وی، در عرصه مسابقات و جشنواره های فرهنگی باید به روز بودن را حفظ و همواره از روش های نوین استفاده کرد.
وی هدف اصلی مدیریت فرهنگی را انطباق فعالیت های فرهنگی با محتوای قرآنی و شاخص های قرآن و عترت دانست و افزود: هرچه قرآن در مرکز برنامه ریزی ها باشد اطمینان بیشتری از صحت و درستی فعالیت های فرهنگی احساس خواهیم کرد.
حجت الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: در فضای فعلی که انقلاب اسلامی ارزش های اسلامی را احیا و حرکت دین زدایی از جوامع بشری را متوقف کرده است، بشر به دین به عنوان یک ضرورت توجه کرد که این اتفاق بزرگ ایجاب میکند قرآن را سنجه حرکت تعریف کنیم و با این شاخص، درستی فعالیت های خود را بسنجیم.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه دشمن از شکاف های دینی مذهبی برای چند پاره کردن کشور استفاده میکند، افزود: در مقطع فعلی و حساس کشور، قرآن باید بیش از پیش محوریت خود را پیدا کند.
وی با تاکید بر اینکه از معیارهای جامعه و دولت اسلامی، میزان انطباق آن با آموزههای قرآن در بخشهای مختلف است، اضافه کرد: مقاومت در برابر فشارهای دشمنان، محور حفظ و مصونیت بخشی قرآن است.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه هرچه ما از آموزه های قرآنی فاصله گرفتیم آسیب پذیری ما بیشتر شد، تاکید کرد: مهجوریت زدایی از قرآن و ارائه برنامه های اجرایی بر اساس آموزه های قرآنی تکلیف مهمی است که باید با برنامه ریزی به منصه ظهور برسد.
مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه دانشگاه های پیام نور کشور نیز در این جشنواره با بیان اینکه دوای بسیاری از دردهای امروز جامعه ما انس با قرآن است، گفت: لازم است مردم با قرآن انس بیشتری داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود نبوی، افزود: در جامعه اسلامی ما نباید افراد تحصیلکرده قرآن را غلط تلاوت کنند.
وی با بیان اینکه اگر جوانی با قرآن مأنوس باشد این قرآن در وجودش عجین میشود، تاکید کرد: قرآن به گونه ای تلاوت شود که به مفاهیم آن توجه کنیم و صرف قرائت کفایت نمیکند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه در کشور ما قرآن مهجور است، افزود: قرآن در بطن تصمیمات نیست و در عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگ وسبک زندگی هنوز آنطور که باید ورود نکرده است.
محمدرضا جان نثاری افزود: افرادی که در مسابقات قرآن شرکت میکنند چه آنان که رتبه ای کسب میکنند و چه افرادی که موفق به کسب رتبه نمیشوند در حقیقت تلاش می کنند که قرآن را از مهجوریت خارج کنند.
وی با بیان اینکه هیچ کار فرهنگی به اندازه کار قرآنی اثر مثبت ندارد، گفت: قرائت و حفظ قرآن بسیار عالی است و رجوع به تفسیر قرآن نیز برکت این حرکت را تکمیل خواهد کرد.
همچنین سرپرست دانشگاه پیام نور استان اصفهان از شرکت هفت هزار و ۱۲۷ دانشجو و یکهزار و ۶۴ استاد در این رقابت قرآنی خبر داد.
رضا مختاری افزود: هدف از برگزاری این جشنواره بازگشت به قرآن و آموزه های آن است.
مدیر کل فرهنگی دانشگاه پیام نور نیز در این جشنواره با بیان اینکه هنرمندی و جوان گرایی باید۲ مولفه برای تحول در جشنواره های آینده باشد، گفت: با وجود بی مهرهای گذشته و با توجه به هماهنگی ها مقرر شد بودجه مناسبی به این حوزه تخصیص داده شود.
ناصر محمدی به راه اندازی سامانه حفظ قرآن بر اساس منویات رهبر انقلاب اشاره و بیان کرد:علاقه مندان می توانند با ارسال عدد یک به شماره ۳۰۰۰۸۸۶ در این سامانه ثبت نام کنند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور اصفهان نیز گفت: با توجه به محدودیتهای کرونایی شرکت در این جشنواره و برپایی آن امری ارزنده و قابل تقدیر است.
محمد تقی امینی افزود: دانشگاه پیام نور افتخار دارد با پایه ریزی مرحوم «دکتر پارسا» درس قرآن را در دروس دانشجویی نهادینه کند که استقبال زیادی از آن شد و برکات آن را امروز در این اختتامیه شاهد هستیم.
امینی اظهار داشت: بودجه معاونت فرهنگی در دوران کرونا نزدیک به صفر بود و در این شرایط استقبال گسترده از جشنواره با وجود عدم تخصیص بودجه به طور یقین از معجزات قرآن است.
وی اداره کردن دانشگاه ها بر مبنای قرآن را ضروری دانست و افزود: امروز رهبر معظم انقلاب نباید گلایه کنند که چرا خروجی دانشگاه ها به لحاظ میزان اعتقادات و ایمان از ورودی آن ضعیف تر است، رفع این موضوع نیازمند برنامه ریزی فرهنگی و قرآنی برای دانشجویان است.
به گزارش ایرنا،بیست و پنجمین جشنواره کشوری قرآن و عترت دانشگاه پیام نور با معرفی ۹۸ رتبه برتر در بخش دانشجویی ، ۱۷ رتبه برتر در بخش استادان و ۲۷ رتبه برتر در بخش کارکنان امروز به کار خود پایان داد.
این جشنواره به میزبانی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ در هفت بخش اصلی و ۳۸ رشته ویژه دانشجویان آغاز به کار کرد.در این جشنواره که در بخش آوایی، معارف، پژوهش، ادبی، هنری، فناوری و استارت آپ های قرآنی برگزار شد هفت هزار و ۱۲۷ دانشجو و یکهزار و ۷۶۴ استاد و کارمند به رقابت پرداختند.
آزمون مرحله استانی بخش آوایی و مرحله کشوری بخش معارف آذر ماه و آزمون مرحله کشوری بخش آوایی در دی ماه سال ۱۴۰۰ و همه بخش های جشنواره با توجه به دوران کرونا به صورت مجازی و برخط برگزار شد.
برچسبها اصفهان قرآن کریم دانشگاه پیام نورمنبع: ایرنا
کلیدواژه: اصفهان قرآن کریم دانشگاه پیام نور اصفهان قرآن کریم دانشگاه پیام نور دانشگاه پیام نور دانشگاه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۹۱۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /